Kunststofbaner

Tekst: Kirsten Merete Juncher. - April 2010

"Vi rider på den nye træningsbane i midten af marts" sådan udtalte Træner Søren Jensen, Klampenborg, den 5. marts 2010 til www.galopsport.dk. Dette kom ikke helt til at holde stik grundet den temmelig lange og strenge vinter vi har haft i år. Alle på Klampenborg glæder sig imidlertid nu til at tage banen i brug. Hvad skal vi kalde denne kunststofbane?
Klampenborg Galopbane januar-februar 2010. Anlægget af
den nye kunststofbane er begyndt

Klampenborg Galopbane i vinterklæder kort tid efter arbejdet med anlæg af den nye træningsbane er begyndt i januar 2010.
Kilde: Klampenborg Galopbane


Surfer man på væddeløbssider verden over støder man på en lang række forskellige termer: All-weather-track, Cushion-track, Dirt-track, Fiber-sand, Fiber-track, Poly-track og Tapeta. Davincico.dk vil derfor se på kunststofbanernes historie, og forsøge at kaste lidt lys over begrebsjunglen.


Definition

Definitionen på en syntetisk overflade beregnet til hestevæddeløb er enhver form for overfladesubstans som erstatter grus (dirt) eller sand som løbsunderlag på en væddeløbs- eller træningsbane. Syntetiske overflader kan være at foretrække frem for traditionelle overflader af mange grunde.


Den mest iøjnefaldende fordel må siges at være en reduktion af skader og heraf følgende eventuelle døde eller beskadigede heste på grund af mindre slitage på knoglerne, herunder i særlig grad på hestenes ryg og ben. Årsagen til dette må ses i det faktum, at en syntetisk bane i kraft af den forholdsvis ensartede overflade, kan give en mere konsekvent, ensartet og konstant træningstilstand i modsætning til det ofte vekslende underlag på en naturlig bane. En naturlig bane kan derfor i forbindelse med hård træning og væddeløb let forårsage at hestenes knogler slides betydeligt med forvitring til følge. Det skal dog bemærkes at et statistisk bevismateriale for færre skader i forbindelse med syntetiske baner endnu ikke er definitivt.


Eksempel på et All-weather-track

Eksempel på et All-weather-track. Kilde: Braddocks

Producenter af overfladematerialer til syntetiske væddeløbsbaner reklamerer desuden for det faktum, at syntetiske baner har dræningsegenskaber, som er bedre end naturlige overflader. Dette betyder at banerne kan takseres til at være hurtige under omstændigheder, som almindeligvis ville resultere i plørede, langsomme eller mudrede forhold. I andre situationer, som for eksempel i koldt vejr tillader disse overflader, at man kan fortsætte væddeløbene og træningen, hvor det ellers ville være nødvendigt at aflyse.


Erstatning for græs

Den første syntetiske overflade, som blev anvendt til fuldblodsvæddeløb var ikke en erstatning for en grusbane, men derimod for en græsbane (turf). På Tropical Park Race Track i Florida blev der allerede i 1966 anlagt en såkaldt ”Tartan Turf” bane, hvilket var en syntetisk overflade lignende ”Astroturf”. Banen blev brugt som en alternativ indvendig græsbane gennem adskillige sæsoner. ”Tartan Turf” banen blev dog aldrig en succes blandt de professionelle udøvere, skriver Ron Hale i artiklen Short History of Tropical Park (1997). Banen blev efterfølgende nedlagt, og siden er der ikke kendskab til, at man på en offentlig væddeløbsbane har anvendt en kunstig græsbane til løb.


FaktaBoks:

Læs om Tropical Park Race Track på Wikipedia.

Tartan Turf: Kunstgræs - et materiale, som i dag bruges i golfsporten. Læs mere www.tartanturf.com

Astroturf: Kunstig turf eller syntetisk græs – et materiale som anvendes til fodbold-, hockey- samt baseballbaner. Læs mere www.astroturf.


Erstatning for grus

Den første syntetiske overflade, som skulle erstatte en grusbane (dirt) blev anlagt på Remington Park i Oklahoma City i 1988. Denne overflade, som kaldes ”Equitrack” blev brugt til væddeløb, men blev imidlertid anset for utilfredsstillende. Den blev efter gentagende vedligeholdelsesvanskeligheder og klager fra professionelle hestefolk fjernet og i 1991 erstattet af en traditionel grusoverflade (dirttrack). ”Equitrack” bruges imidlertid i dag på træningsbaner både i England, Irland, Frakrig og Hong Kong. Udover de her nævnte findes der en lang række af forskellige syntetiske overflader, som bruges på væddeløbsbaner verden over.


FaktaBoks

Læs om Remington Park

Equitrack: en sandbane dækket med et polymert stof, som gør banen vejrbestandig.


Polytrack

Polytrack all-weather track er en patenteret syntetisk overflade, som er specielt udviklet til væddeløbsbaner. I praksis kan termen referere til en hvilken som helst type af syntetiske overflader, som er beregnet til hestevæddeløb. Polytrack har den samme struktur som naturligt grus, men er lysere i farven. Det består af en blanding af sand, syntetiske fibre og genanvendt gummi, som er dækket af en microkrystallinsk voks og blandet ”på-stedet”, som foreskrevet af producenten.


Polytrack all-weather track er en patenteret syntetisk overflade, 
som er specielt udviklet til væddeløbsbaner

Polytrack all-weather track er en patenteret syntetisk overflade, som er specielt udviklet til væddeløbsbaner.
Kilde: www.polytrack.com

Dette produkt er i vid udstrækning blevet afløseren for det ovenfor nævnte ”Equitrack”, som må anses for en fiasko i forbindelse med afholdelse af væddeløb. Polytrack erstatter de øverste ca. 15cm af væddeløbsoverfladen og kræver et omfattende dræningssystem før det lægges ud. Den eksisterende overflade fjernes først, hvorefter der installeres et system af dræningsrør. Herefter lægges et lag af knuste sten, derefter et lag af porøs makadam (en type vejbelægning bestående af grus og sten i forskellige størrelser) og endelig tilføres det syntetiske lag.


Faktaboks

Polytracks Hjemmeside

Polytrackbane er til dato installeret på:
Arlington Park (USA)
Del Mar Racetrack (USA)
Keeneland Race Cource (USA)
Turfway Park (USA)
Woodbine Racetrack (Canada)
Kempton Park Racecourse (UK)
Lingfield Park Racecourse (UK)
Wolverhampton Racecourse (UK)
Great Leighs Racecourse (UK)
Dundalk Stadium (Ireland)
Kranji (Singapore)
Cagnes Sur Mer (Frankrig)
Istanbul (Tyrkiet)


Cushion Track Footing

Cushion Track, som er et USA baseret firma, beskriver indholdet af deres overflader således: Syntetiske fibre som udgøres af elastisk, polyester, granuleret gummi og propylen, som er omhyggeligt sorteret og blandet med kiselsand af høj kvalitet; alt blandet med en speciel voks overflade. De syntetiske fibre vil forbedre ydelsesstabiliteten og strukturen på sandoverfladen.


Cushion Tracks sammensætning har derfor en unik evne til at absorbere stød så hestenes hove ikke synker ned i underlaget. Materialets struktur giver en følelse af at ride på græs, mens de skånsomme syntetiske fibre maksiimerer underlagets holdbarhed, og giver et stabilt underlag med høj elasticitet. Den tilsatte voks binder materialet sammen på en suveræn måde, som forhindrer forekomsten af støv og derved mindsker behovet for vanding betydeligt.


Eksempel på bane med cushion track

Eksempel på væddeløbsbane med cushion track.
Kilde: ABC Southern Queensland


Cushion Tracks syntetiske rideunderlag er indtil nu installeret på et stort antal rideanlæg i forskellige lande – både på ridebanesprings-, dressur-, polo- væddeløbs- og træningsbaner. Ikke mindst i Skandinavien er denne overflade blevet populær – i så høj grad, at Cushion Track har oprettet en svensk hjemmeside, hvor man kan se, hvor underlaget findes i Sverige – herunder på væddeløbsbanerne i Jägersro og Täby.

Som et resultat af dræningsproblemer i forbindelse med Santa Anita Park’s oprindeligt anlagte Cushion Track overflade blev banen imidlertid renoveret i vinteren 2008, og efterfølgende erstattet af en australsk produceret Pro-ride all-wearher syntetisk bane.


FaktaBoks

Cushion Track's hjemmeside- www.cushiontrack.com

Cushion Track er til dato installeret på:
Hollywood Park Racetrack (USA)
Santa Anita Park (USA) fra 2007-2008
Pro-Ride: www.prorideraceng.com
Santa Anita Park (USA)


Tapeta Footing

Illustration til Tapeta

Grafisk overblik over systemet bag tapeta.
Kilde: Tapeta Footing

Tapeta overfladen blev oprindelig udviklet til fuldblods væddeløbshesten. Imidlertid er det blevet adopteret af alle discipliner indenfor hestesporten. USA’s Olympiske MilitaryTeam benyttede materialet som den øverste overflade i forbindelse med deres forberedelser til legene i Athen. Overfladen bruges nu med succes i indendørs ridehaller til springning, i forbindelse med dressurridning, til skridt maskiner såvel som den stadig beviser sin værdi i væddeløbsindustrien. Senest har man anlagt en sådan bane på Maydan Race Cource, Dubai (åbnet 28. januar 2010). Tapeta Footings Inc. fra Maryland, USA skiver på deres hjemmeside om fordele ved at benytte deres overflade:

Sikkerhed:

• Mere sikker for Jockeys / reducerede skader på hestene

• Færre styrt

• Ingen tå ”grabs” på hestesko

• Mere eftergivenhed til hestens forben

• Bedre stabilitet for hestens bagpart

• Hestene løber på en ca. 18cm tyk pude

• Heste kan løbe oftere

• Reduceret ”Kickback” (banen slår op)


Vedligeholdelse

• Mulighed for sving med volde

• Vertikalt dræningssystem

• Udelukker mudrede baner

• Reduceret vedligeholdelse (mindre traktorer, lettere maskineri)

• Minimal mængde vand til vanding


Klampenborg

En ny træningsbane med kunststofoverflade havde længe været et ønske på Klampenborg og startskuddet blev givet da Hestesportens Finansierings Fond (HFF) på et bestyrelsesmøde i oktober 2009 bevilligede 1,5 million kroner som tilskud til den nye træningsbane på Klampenborg i 2010. Til samme formål, garanterede HFF for lån op til 2,0 millioner kroner. I januar 2010 blev der efterfølgende afholdt andelstegningsmøde blandt hesteejere i forbindelse med medfinansiering af den nye bane, som allerede på det tidspunkt var under anlæggelse, hvor den gamle træflisbane havde ligget. Interessen var så stor, at der var tale om en mindre overtegning.

I forbindelse med renoveringen af Klampenborgs træningsbane havde man valgt at anlægge en Cushion Track bane, hvilket hovedsagelig skyldtes, at dette underlag allerede findes på flere baner i Sverige. Klampenborgbanen består af et omfattende drænanlæg, hvorpå der er anlagt en stenkasse. Herover udlægges en membran hvorpå der spredes 2000 tons Cushion Track belægning. Endelig afsluttes projektet med 3200 meter rails.


  • Til toppen